13 Nisan 2020 Pazartesi

Corona Günlüklerim - 9 Tolerans Üzerine Bir Mektup



Herkese Merhaba,

Yine bir yazı ile karşınızdayım. Corona Günlüklerimin son gününü yazıyorum. Pazartesiden itibaren işteyim. İşe beş gün gideceğim sonra nasipse tekrar hafta sonları ile birlikte 9 gün idari izinli olacağım.

Dünümü anlatıyorum.

Önceki gün epey bir tembellik edip işlerimi yapmamış ve ertelemiştim bugün ise önceki günümü telafi etmek üzerine oldu. O yüzden de hem aynı günü hem de bir önceki günümün işini yapmak beynen zorladı diyebilirim. Ama olsun.

Ben işlerimi 30 dklık planlarla planlıyorum. Bu plana göre 30 dakika da her şey yapılsa da önceki günün hiçbir şey yapmayınca haliyle insanın saati de şaşıyor.  Ama yine de yetiştirdim. (Sadece Sporum kaldı. Onu da diğer günlere yedireceğim. Mesala hergün 15-20 dk fazla spor yaparak telafi edeceğim.)

Kitabımı da bitirdim.






Kitabın adı: Tolerans Üzerine Bir Mektup

Kitabın Yazarı: John Locke

Evet kitabımızın yazarı, John Locke hani şu zihin boş bir levhadır, diyen filozofumuz. Kendisi Bilgi Felsefesi konusunda benim neznimde daha çok tanınıyor. Fakat Kendisi Siyaset Felsefesi alanında da oldukça etkili olmuş bir isim. Tolerans Üzerine Bir Mektup adlı kitabında da bunu gayet net görebilmekteyiz. Hatta John Locke, JJ Rousso'yu etkilemiş bir isim. Biliyorsunuz JJ Rousso'dan ise Atatürk etkilenmişti ve Türkiye Cumhuriyetini kurmuştu. Sadece Türkiye özelinde değil, bugünki dünya devletlerinin oluşmasında bu isimlerin etkisi var.

Benim elimde bulunan kitap Atıf yayınlarına ait. Çeviri ise Fikret Yılmaz'a ait. Bu tür kitaplarda çeviriye özellikle dikkat etmek gerekiyor. Her tür kitap da çeviri önemli bir kriter ama felsefe kitaplarında bu önem iki kat artıyor, diyebiliriz. Çünkü insan düşüncesinde etki eden önemli araç dil. Dil farklılaştıkca insanların düşünceleri de o denli farklılaşır.

Kitap asıl metinden önce Locke ve Tolerans üzerine durmuş. Tolerans kelimesinin ne olduğunu bizlere açıklamış. Açıkcası bilmediğimiz ya da bildiğimizi sandığımız kelimelerin sözlük anlamları farklı olabiliyor. Esasında tolerans kelimesini türkçe karşılığı olarak hoşgörüyü kullanıyoruz. Fakat bu yanlış bir kullanım. Çünkü hoşgörü adı üstünde kendinden olmayan grup ve insanı olduğu gibi kabul edip hoş görmektir, tolerans ise hoş görmediği halde farklı grup ve insanların olmasına müsaade eder. Tolerans kavramını Türkçeye Arapça'dan geçen müsâmaha kelimesinin karşılığı olarak değerlendirebileceğimiz kitabın başında çevirmen tarafından belirtilmiş ve benim hoşuma gitti.

Bunun yanında hep bize öğretilen hoşgörünün aslında yanlış olduğunu da görmüş oldum. Çünkü bir insan herkesi olduğu gibi hoşgöremez. Bu maddenin yapısına aykırı. Nitekim kitabın yazarı Locke'da içinde bulunduğu dönem ve şartlara göre pek tabi Osmanlı Devletini pek de hoşgörmüyor. Aslında şöyle bir düşününce her insan topluluğu bir başka insan topluluğunu sevmez. Hatta nefret eder. Ama bunu faşizan bir tavra çevirmemesi gerekir. Fakat hoşgörü bu nokta da kendi düşünceni imleme konusunda aşırı kaçtığından, sulha götürecek olan müsâmaha göstermektir.  Locke bu kavramı, içinde bulunduğu dönemin hristiyan dünyasındaki değişmelere göre kitabında açıklıyor. Gereklerini ortaya koyuyor. Dönemin siyasi otoritelerini dolaylı yoldan da eleştiriyor.

Bu kitap aynı zamanda Hoşgörü Üzerine Bir Mektup olarak da dilimize farklı yayınlar ile çevrilmiş. Ben de ikisini farklı bir kitap olarak düşünüp birlikte siparişini vermiştim. Sıradaki okuyacağım ise kitabın farklı çevrisini okuyarak, çevriler arasındaki farkı net görmek ve John Locke'un konu hakkındaki düşüncelerini sindirmek.

Bu haftalık bu kadardı. 9 gün boyunca  sizlerle olmak keyifliydi. Ama hergün aynı içerik de yazı yazmak pek faydalı olmuyor. Gelecek için güzel bir anı birikti. Sanırım yaptıklarımı anlatan 2 günlük, 3 günlük yazılar yazabilirim. Ramazan da Covid 19 gibi bir seri başlatabilirim.

Görüşmek üzere...

29 yorum:

  1. Tatil bugün bitiyor demek... Olsun biz buralardayız işten sonra bakarsın benim gibiyada mobilde bakar takip edersin :) Bu arada diğer yayınına da yorum yaptım ama diğerleri yayınlandı benimki yayınlanmadı.:/ Son olarak Narcos'u izleyince yorumunu bekliyorum bloğunu takipteyim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diğerlerini yayınladığım vakitten 1 2 dk sonra yorum girmişsin o yüzden. 😊
      Narcosu izleyince yorum yazacağım ama kim bilir dizi ne zaman bitecek. Günde 1 bölüm izliyorum bazı günler hiç izlemiyorum.

      Sil
    2. Bilgisayar başında olduğumda blogları hızlı takip ederim. Her paylaşım ve her yayın benim için heyecan verici bir şey :)

      Sil
  2. Ya şu yazı karakter biçimini değiştirseniz hiç anlaşılmıyor. birde yazı boyutunu düşürün biraz küçük yapın ve bold kalın olmasın. blogunuzun görüntüsü çok itici gerçekten hiçbişe anlamıyorum ve bu görüntü kirliliği gibi.

    eminim benimle aynı görüşte olan çok insan vardır buna inanın. teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eleştirileri dikkate alıyorum. Geçen bir arkadaş renkden rahatsız olduğu için değiştirdim. Sizin içinde karakteri değiştiririm.

      Sil
  3. Tolerans Üzerine Bir Mektup kitabı benim de severek okuduğum bir kitaptı. Elinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  4. Her gün 2 satırda olsa karalamalısın :) Kitap yorumun güzeldi

    YanıtlaSil
  5. Koronasız mesailer diliyorum...

    YanıtlaSil
  6. Çeviri kesinlikle çok önemli. Müsamaha güzel bence, hoşgörüden

    YanıtlaSil
  7. Evet bende öyle düşünüyorum. Hatta hoşgörü batı kökenli bir kavram Erasmus gibi yazarların ya da Rönesansçıların düşünceleri bize uymuyor. J. Locke hakkını vermek gerekirse bir Hristiyan olarak bunu asırlar önce dile getirmiş.

    YanıtlaSil
  8. Yanıtlar
    1. yeni seriyi inşallah Ramazan da yapacağım. Ne yaptım ne ettim den ziyade içerik odaklı olmasını istiyorum.

      Sil
  9. Bu bloglarda izleme yerini bulamıyorumm:(

    YanıtlaSil
  10. Bu tarz kitapları okumaya biraz çekiniyorum ama hakkında yazdıklarını okuyunca ilgimi çekti doğrusu. :)
    İşinde kolaylıklar dilerim, sağlıkla kal :)

    YanıtlaSil
  11. Kitabı duymamıştım. Listeme alayım.
    Bu arada mail abonelik butonu koyarsanız daha rahat takip edebiliriz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mail abonelik butonu nasıl oluyor bilmiyorum. Ama izleyici butonum hala mevcut,

      Sil
  12. Daha kaç gün bu korona günlüklerine devam edeceksin bilmiyorum. Okuması hoş oluyor ama bence bir ara verme zamanı geldi. Seni blogumdaki kitap mimine davet ediyorum. Kalemin daim olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim. Biraz geç gördüm kusara bakmayın hemen icabet edeceğim.

      Sil
  13. Bu kitabı daha önce birçok kez almayı düşünmüştüm ama almamıştım. Bu yazıdan sonra alacağım gibi görünüyor. :) Kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beğenmenize çok sevindim. Teşekkür ederim.

      Sil
  14. Gerçekten de toleranslı olmak gerekir Çok teşekkür ederim güzel bir tanıtım olmuş

    YanıtlaSil
  15. spor çok önemli tabii. locke da :) çeviri iyimiş yani o zaman :)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...